Merparten av alla företag försöker regelbundet beräkna sin vinstmarginal. Riktningen ger en bra bild av hur företaget står sig i förhållande till sin omsättning. För även om omsättningen ökar säger det inget om hur företaget mår. Det gör däremot vinstmarginalen. Ett företag som ökar både omsättning och vinstmarginal brukar vara en vinnare i längden.
Vad är en vinstmarginal
Vinstmarginal är ett nyckeltal som visar hur stor vinsten är före räntekostnader i förhållande till omsättningen. Kort sagt, andelen vinst för varje omsatt krona. Nästan samtliga företag kämpar för att höja sin vinstmarginal. En hög vinstmarginal indikerar normalt att företaget går bra.
Hur kan du beräkna din vinstmarginal?
Du kan beräkna din vinstmarginal genom att ta vinsten före räntekostnader delat med omsättningen. Det går att använda följande formel.
Vinstmarginal = Vinst före räntekostnader / Omsättning
Tar också ett praktiskt exempel. Det är lite förenklat och saknar därför räntekostnader.
Ett företag har sålt varor för 50 000 kronor och haft kostnader för 30 000 kronor. Vinsten är 20 000 kronor (50 000 – 30 000 = 20 000). För att få fram vinstmarginalen tar du och delar vinsten med omsättningen, det vill säga 20 000 / 50 000 = 0,40. Med andra ord är vinstmarginalen 40 procent.
Vad är en bra vinstmarginal?
Vad en bra vinstmarginal? Frågan är svår att besvara. Det kan variera kraftigt mellan olika branscher. Ett företag som säljer varor har förmodligen en helt annan vinstmarginal jämfört med någon som säljer konsulttjänster. För att få en bra bild måste du nästan jämföra med företag inom samma segment med liknande förutsättningar.
Sammanfattning
Det kan vara bra att förtydliga att omsättning är samma sak som försäljning. Du tar med andra ord försäljningen minus kostnaderna för att få fram vinsten. Det är den vinsten som du sedan delar med försäljningen för att beräkna fram din vinstmarginal.