Lägga till ett deklarationsombud

Lägga till ett deklarationsombud
Foto: Istockphoto

Ett företag kan lägga till ett deklarationsombud av flera orsaker. Den kanske vanligaste är att företaget anlitat en redovisningsbyrå för att hjälpa till med administrationen. Vilket normalt innebär att redovisningskonsulten behöver tillgång till Skatteverkets e-tjänster. En annan variant kan vara ett aktiebolag som har en gemensam firmateckning. För att kunna deklarera digital behöver de då lägga till ett deklarationsombud. Det kan vara en extern part eller någon av firmatecknarna.

Vad är syftet med ett deklarationsombud?

Syftet med ett deklarationsombud är att ge en person tillgång till Skatteverkets e-tjänster. Det vanligaste är att en ekonomiassistent eller redovisningskonsult får behörigheten. Genom behörigheten får personen möjlighet att exempelvis lämna in momsdeklarationer, arbetsgivardeklarationer och inkomstdeklarationer. Dessutom får konsulten tillgång till skattekontot och kan därmed följa alla skatterelaterade transaktioner.

Observera att det fortfarande är du som är ansvarig för att informationen är korrekt, även fast du anlitat ett ombud.

Hur kan du lägga till ett deklarationsombud?

Det finns två sätt att lägga till ett deklarationsombud. Den första varianten är via Skatteverkets e-tjänst Ombud och behörigheter. Där kan behörig firmatecknare gå in och lägga till ett ombud digitalt. Vill du att någon ska företräda dig som person kan du själv logga in. Den andra varianten är att anmäla ett ombud via blankett 4809. Att anmäla ett ombud analogt tar lite längre tid, men fungerar i övrigt på samma sätt.

Hur tar du bort ett deklarationsombud

Det kan uppkomma situationer när du vill ta bort ett ombud. Ett sådant exempel är om du byter redovisningskonsult. För att hantera en sådan situation kan du gå in i e-tjänsten Ombud och behörigheter. Där kan du både lägga till och ta bort ett deklarationsombud. Men det går också bra att använda blankett 4804

Sammanfattning

Många har någon som hjälper dem med det administrativa. Som ett resultat behöver konsulten ofta tillgång till Skatteverkets e-tjänster. Det smidigaste sättet att lägga till eller ta bort ett deklarationsombud är via e-tjänsten Ombud & behörigheter. Men det fungerar lika bra att använda någon av ovan nämnda blanketter.