Funderar du på att starta en godisbutik? Få varor är så tacksamma att sälja som godis. Nästan alla gillar din produkt och det går att nischa in sig på en rad olika områden. Kanske vill du fokusera på enbart lakrits eller ett brett sortiment med lösgodis. Det finns kort sagt många möjligheter. Förutom nischen finns det en rad andra faktorer att tänka på, exempelvis företagsform, leverantörer, franchise, läge och tillstånd. Mer om detta nedan.
Val av företagsform
Val av företagsform är en viktig parameter. Det finns flera olika företagsformer, men de två vanligaste är enskild firma och aktiebolag. På våran hemsida finns en artikel om att starta enskild firma. Det finns även texter om fördelar och nackdelar med aktiebolag och enskild firma.
Tillstånd
Vissa branscher kräver tillstånd. Det kan vara bra att kontakta kommun eller andra berörda myndigheter för att undersöka saken. På Verksamt finns också information om tillstånd för olika branscher.
Sortiment och nisch
Den viktigaste faktorn är förmodligen sortimentet. Det är orsaken till att folk kommer till din butik. Men i grunden handlar det om val av nisch. Ska du starta en godisbutik med stadens största sortiment av lösgodis? Eller vill du fokusera på en nisch inom choklad, ekologiskt eller lakrits? Kanske är din plan att sälja presentförpackningar till företag? Fundera noga på vad som ska vara ditt fokusområde.
Val av nisch kommer också påverka din prisstrategi. Den aktör som väljer en smal nisch måste ha en bättre marginal än den som säljer på volym. Gemensamt för alla företag är att det finns omkostnader. Det kan till exempel vara hyra, el och personal. Tänk därför igenom din strategi noga och räkna på vilken marginal som krävs för lönsamhet.
Val av leverantör
Det finns många aktörer på den svenska marknaden som säljer godis. Det ska dock vara leverantörer som stämmer överens med din strategi och sortiment. Att skaffa sig många leverantörer kan ha både fördelar och nackdelar. En nackdel är att volymen minskar, vilket kan påverka priset. Den andra sidan av myntet är att du kan välja bland fler erbjudande.
Starta godisbutik i rätt läge
Du bör inte underskatta vikten av ett bra läge. Gärna ett läge med stor exponering mot människor. Det kan vara i ett köpcentrum, nära en skola, eller i ett större område. Orsaken är väldigt enkel. Godis leder till många impulsköp och därför är bra exponeringen extremt viktig. Du bör därför välja ett läge med omsorg. En annan viktig faktor är lokalen. Är den tillräckligt stor och rätt utformad? Har den bra skyltfönster? Går det att reglera värmen? Du vill förmodligen inte att chokladen ska smälta. I korthet finns det många faktorer att beakta.
Marknadsföring
Det finns många sätt att marknadsföra en verksamhet. Du kan använda sociala medier för att nå ut till din målgrupp. Det går även att skapa en hemsida med innehåll. Mer traditionella marknadsföringsverktyg kan vara flygblad. Även stora skyltar kan ge exponering åt din butik. En annan variant är meddela lokaltidningen att du ska starta en godisbutik. Ett reportage går också att dela i sociala medier.
Konkurrens
Innan du startar en godisbutik bör du fundera över konkurrensen på din marknad. Finns det redan etablerade aktörer med samma inriktning? Är bästa läget redan upptaget? Vad har befintliga konkurrenter för styrkor och svagheter. Är det möjligt att slå sig in på marknaden trots konkurrensen? Gör en grundlig analys av den potentiella marknaden.
Starta godisbutik via franchise
Det finns flera sätt att starta igång en godisbutik. Ett koncept som blivit vanligare är att göra det via franchise. Inom franchise segmentet finns det olika aktörer. Det kan till exempel vara Kandyz som satsar på ett brett sortiment. Men det även vara mer nischade aktörer som Lakritsroten. En fördel med franchise är att konceptet redan är testat med framgång på andra ställen. Sen är det förvisso ingen garanti men det hjälper med en beprövad affärsidé. Dessutom brukar kedjan bistå med stöd inom en rad områden. Det kan vara utbildning, affärssystem, marknadsföringsmaterial och mycket annat. Med andra ord finns fördelar med franchising.